Mijn naam is Roger Rosner

‘Ik ben Roger Rosner, clubhuismanager. Mijn favoriete sporten? hockey, rugby, voetbal, cricket, schaatsen… Maar mijn passie ligt nog meer in het organiseren rondom de sport. Al ruim vijfentwintig jaar ben ik actief bij verenigingen als manager, clubhuisbeheerder of interim-voorzitter. Daarvoor heb ik ruime ervaring opgedaan als directielid op scholen en in de IT.
Het leuke van clubhuismanager is dat ik als spil fungeer in het hele speelveld van alle processen binnen de club. Uiteraard zet de directie de lijnen uit. Maar ik leg verbinding tussen al die mensen, processen en krachtsfactoren. Met als resultaat een fijne club waar je graag bent. Waar iedereen trots op is. Dat saamhorigheidsgevoel, het gevoel ergens bij te horen… dat maakt mij dan weer trots!’

De clubhuismanager,…..geen club kan zonder!

Ervaring

 

Sinds september 2020 ben ik als verenigingsmanager betrokken bij de Amsterdamse VV Geuzenmiddenmeer uit Watergraafsmeer. Mijn belangrijkste taak is de reorganisatie en upgrade van het horeca deel van de club. De eerste stappen zijn gezet, de komende maanden wil ik de voorbereidingen voor een herstart afronden. Daarnaast adviseer ik het Bestuur ook over de komende nieuwbouw.  

In 2019 ben ik betrokken geweest bij AV’23 uit Amsterdam. Een van de oudste atletiekclubs van de stad. Als verenigingsmanager is de aansturing van de vele vrijwilligers een belangrijke taak. Naast de eigen interne wedstrijden zijn ook de diverse nationale en internationale lopen belangrijk. ZO ben ik betrokken geweest bij o.a de Amsterdam Marathon 2019. 

In seizoen 2019-2020 is op MHC Amstelveen de horeca en een groot deel van het clubhuis op de schop gegaan. Ik ben daar actief bij betrokken in de organisatie daarvan én de operationele uitvoering. Zelf maar ook met de inzet de van MHC Amstelveen Barcrew. Voorts ben k verantwoordelijk geweest voor management van de Zaalhockeyhal. 

Op de Almeerse Hockeyclub ben ik bijna 4 seizoenen als verenigingsmanager verantwoordelijk geweest voor communicatie met alle senioren teams (min. H1, D1), de #FNHN Friday Night Hockey Night, de Super Sunday’s en diverse Sociale Media.  

 

  1. Als clubhuismanager was ik tot april 2018 bij AC&HC VVV verantwoordelijk voor het volledige management van de het clubhuis, de velden en de inzet van vrijwilligers en ID medewerkers. Bijna 8 jaar hands-on ervaring in een vakgebied dat toen nog uitsluitend werd gedaan door vele verschillende vrijwilligers. 

 

Bij de Almeerse Schaats- en Skeeler Vereniging was verantwoordelijk voor de catering, winters en zomers. Wij staan er bij min 10, maar ook bij plus 25. Catering voor bezoekers, vrijwilligers en leden. Tenzij er nog ijs komt, is het eerst volgende evenement het EK Skeeleren in Almere.

 

In samenwerking met het Almeerse Sportbedrijf was verantwoordelijk voor de organisatie van de Nationale Sportweek 2013 in Almere Stad. Op zaterdag 20 april een evenement met > 20 Almeerse Sportclubs, RTV Almere en heel veel bezoekers.

Meer

Agenda

  • 28 juli iets
  • 28 juli iets
  • 28 juli iets
  • 28 juli iets

dit is een titel

14-06-2012

ed luctus, nisi a eleifend dictum, libero elit hendrerit augue, a malesuada est odio a magna. Praesent erat lorem, rhoncus sit amet posuere eu, sodales vel lacus. Nullam lectus sem, congue id venenatis eget, laoreet pharetra ipsum. Curabitur mollis accumsan venenatis. Aliquam feugiat lorem et mi tempor ullamcorper. In mattis nisi ut lorem hendrerit feugiat ut a risus...

dit is een titel

14-06-2012

ed luctus, nisi a eleifend dictum, libero elit hendrerit augue, a malesuada est odio a magna. Praesent erat lorem, rhoncus sit amet posuere eu, sodales vel lacus. Nullam lectus sem, congue id venenatis eget, laoreet pharetra ipsum. Curabitur mollis accumsan venenatis. Aliquam feugiat lorem et mi tempor ullamcorper. In mattis nisi ut lorem hendrerit feugiat ut a risus...

Een clubhuismanager? Wat is dat?

Het uitgebreide verenigingsleven in Nederland drijft op vrijwilligers. Maar voor verenigingen en sportclubs wordt het steeds moeilijker om loyale vrijwilligers te vinden. Mensen hebben een druk sociaal leven naast hun werk of studie. Ze willen een gezellige club om te sporten en iets met elkaar te drinken, maar hebben geen tijd om dit zelf te creëren. Ze zijn van deelnemer consument geworden.

Gevolg is dat het clubhuis niet altijd meer open is, dat gebouw en velden achterstallig onderhoud vertonen, dat niemand meer dat leuke jeugdtoernooi organiseert. Als clubhuismanager regel ik dat soort dingen. Ik ben de spin in het web op sociaal en facilitair gebied. Ik geef leiding aan ID-medewerkers en studenten, onderhoud contacten met gemeentelijke organisaties, zorg voor het onderhoud van het gebouw, de velden, de kleedkamers, ben expert in materiaalbeheer en organiseer toernooien en evenementen. Ook kan ik helpen bij het werven van nieuwe leden en van sponsors.

Een belangrijke taak is het professioneel opzetten en exploiteren van de bar. Een rendabele bar zorgt voor voldoende omzet. Die omzet kan worden ingezet voor andere speerpunten in het beleid van de club. Gevolgen: verdere professionalisering, meer aanbod, goed opgeleide trainers, en niet te vergeten dat gezellige clubhuis.

Hoe werkt de clubhuismanager?

We denken er niet altijd aan, maar een sportvereniging is gewoon een bedrijf. Met openingstijden, leden en regels. Met relaties als sportbonden en de gemeente. Met processen als aanvragen vergunningen, omgaan met verordeningen, fusies met andere verenigingen, het delen van faciliteiten, het enthousiasmeren van sponsors enzovoort. Dit bedrijf heeft echter geen fulltime directie. Het uitgebreide takenpakket wordt uitgevoerd door een bestuur van vrijwilligers. Mensen die meestal een baan en een druk sociaal leven hebben en dit er even bij doen.

Hoe zorg ik er als clubhuismanager voor dat de diverse bedrijfsprocessen vloeiend verlopen, de kassa rinkelt in de bar, en dat de veranderingen blijvend zijn? Uiteraard kom ik eerst bij u op de club. Tijdens een oriënterend gesprek bespreken we waar uw club mee worstelt en wat uw wensen zijn. Met welke taken kan ik u helpen en hoe kunnen we dat regelen in de praktijk? Samen met u maak ik een gedetailleerd plan van aanpak, waarna ik vervolgens de regie voer over de taken die mij zijn toebedeeld. Ik voer maatregelen uit, met planning en budget als uitgangspunt. Het bestuur krijgt conform gemaakte afspraken een rapportage over de vorderingen.

Bij alle maatregelen en processen worden mensen van de club betrokken, maar bij de verbetering van de functie van het clubhuis en de bar betrek ik mensen van buiten de club. Mijn ervaring is dat dit het beste werkt. Ik stuur hen aan en zorg ervoor dat de processen zo worden ingebed dat op enig moment een bedrijfsleider de dagelijkse taken kan overnemen. De verhoogde opbrengsten van de bar helpen de kosten dekken van clubhuismanager en externe krachten.

Met duidelijke doelen, heldere afspraken, en een kordate, pragmatische instelling breng ik de organisatie van uw club op een hoger plan.

10-11-12

Startpagina

‘Ik ben Roger Rosner, clubhuismanager. Mijn favoriete sporten? Hockey, rugby, voetbal, cricket, schaatsen… Maar mijn passie ligt nog meer in het organiseren rondom de sport. Al ruim vijfentwintig jaar ben ik actief bij verenigingen als manager, clubhuisbeheerder of interim-voorzitter.


Grotere kaart weergeven

Roger  Rosner

de Steiger 206

1351 AW Almere

+31(0)6-51486286

info [at] clubhuismanager [dot] nl